VECİHİ HÜRKUŞ
Vecihi Hürkuş;
O bir komutan, O bir pilot, O bir mühendis, O bir öğretmen. O Türkiye’nin ilk yerli uçağını
yapan eli öpülesi insan. 6 Aralık 1896 tarihinde dünyaya gelen Vecihi Hürkuş
Yeşilköy’deki Tayyare mektebini bitirerek pilot olmuştur. 1. Dünya savaşında
Ruslara karşı hava harekâtında pilot olarak görev yapmış ve bir Rus uçağını
düşürmüştür. Vecihi Bey ilk düşman uçağı düşüren başarılı
bir askerdir. Bu O’nun başarılarından sadece bir tanesidir. O aynı zamanda
Ruslar’a karşı esir düştüğünde Hazar Denizinde bulunan Nargin Adasından yüzerek
kaçmayı başaracak kadar cesur bir askerdi.
Vecihi Hürkuş’un
1.Dünya Savaşındayken tasarımına başladığı uçağı Mondros Ateşkes Ant. İle yarım
kalmıştır. Vecihi Bey daha sonra İzmir’de yeni
tayyareciler yetiştirmek için çalışmalara başlamıştır. O bu günlerde Edirne’ye
yanlışlıkla inen yolcu uçağını almakla görevlendirilir ve bu görevin üstesinden
başarıyla gelmiştir. O’nun bu başarılı görevinin ardından bu yolcu uçağına
Vecihi adı verilmiştir. Bunun üzerine Vecihi Bey’de tekrar hayalini kurduğu uçak
tasarlama düşüncesi hakim olur. Ve 1923 yılında ganimet olarak ele geçen uçak motorlarından
ilk uçağını tasarlar ve başarılı bir uçuş gerçekleştirir. O bu başarısından
dolayı ödüllendirileceğini beklerken tam tersi olur ve cezalandırılır.
Cezalandırılır çünkü onun uçuşunu denetleyecek, uçuş izni verecek yetkide kimse
olmadığı için izinsiz uçuş yaptığı öne sürülerek bu O’nun suçuymuş gibi
gösterildi.
Vecihi Hürkuş
için havacılık bir yaşam tarzıydı. O bu işe gönül vermiştir. Bunun için
Kadıköy’de bir keresteci dükkânı kiralayarak kısa bir zaman içerisinde bir
sivil uçak inşa etmiştir. Kısa sürede inşasını tamamladığı bu uçakla başarılı
uçuşlar yaptıktan sonra uçabilirlik sertifikasını almak için bakanlığa
başvurmuştur fakat yeterli teknik altyapının bulunmamasından dolayı gerekli
sertifika verilmemiştir. Vecihi Bey bunun üzerine gerekli sertifikayı
alabilmek adına Çekoslovakya’ya gitmesi için izin alır ve uçağını sökerek demir
yollarıyla götürür. Burada uçağını tekrar birleştirerek uçabilirlik belgesini
alır. Daha sonra Vecihi Hürkuş uçak imalatı yapıp Hürkuş Hava
Yollarını kurarak taşımacılık yapmaya başlar. Fakat sigorta borçlarını
ödeyemediği için üretimhanesi kapatılır ve İstiklal Savaşındaki başarısından
dolayı kendisine bağlanan aylığına haciz konur. Vecihi Hürkuş 16 Temmuz 1969 tarihinde Gülhane
Askeriye Tıp Akademisinde vefat etmiştir.
Şimdi
anlayabiliyor musunuz bizim pilotlarımızın cesaretinin nerden geldiğini.
Atalarından aldığı cesaretle ve uçuş sevdasıyla havalanan Türk pilotları bu
yüzden dünyanın birinci sınıf pilotlarıdır. Bu yüzdendir ki diğer milletler
bizim pilotlarımızdan uçuş dersi almaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder